استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با تابناک:

مناظره  ترامپ و هریس تاثیر زیادی بر آرای مردد دارد/ «کامالا» نسبت به ایران نرم تر است

«رابرت شاپیرو» معتقد است هریس نسبت به توافق با ایران و کاهش تنش در منطقه نرم تر است.
کد خبر: ۱۲۵۸۴۰۱
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵ 09 September 2024
|
4188 بازدید
|
۱

بین الملل تابناک: سه‌شنبه دهم سپتامبر «کامالا هریس»، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای نخستین مناظره‌اش در این دور انتخابات، مقابل «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد.

در نخستین مناظره‌ای که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میان ترامپ و «جو بایدن» برگزار شد، بایدن عملکرد ضعیفی از خودش به نمایش گذاشت. به‌دنبال این مناظره، دموکرات‌ها نگران نتیجه انتخابات شدند و تصمیم گرفتند نامزد مد نظر خود را عوض کنند.

بایدن اصرار داشت که تنها گزینه مطلوب برای ادامه این انتخابات از طرف دموکرات‌ها، خودش خواهد بود. با این حال، دموکرات‌ها اصرار داشتند که کهولت سن و مشکلات مربوط به سلامتی باعث شده که بایدن نتواند عملکرد قوی و مطلوب را در مقابل ترامپ به نمایش بگذارد.

در نهایت با افزایش فشارها از طرف دموکرات‌ها، بایدن ناچار شد میدان را به یک چهره دموکرات دیگر واگذار کند. او کامالا هریس، معاون خودش را به عنوان گزینه مطلوب دموکرات‌ها معرفی و حمایتش را از این گزینه اعلام کرد.

براساس نظرسنجی‌های جدید سی‎ان‎ان انجام شده، مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با چشم‌اندازی متفاوت در ۶ ایالت کلیدی آغاز می‌شود. «کامالاهریس» نسبت به ترامپ در میان رای‌دهندگان احتمالی در ویسکانسین و میشیگان برتری دارد، در حالی که ترامپ در آریزونا پیشتاز است. ترامپ و هریس رأی‌دهندگان احتمالی را تقریبا به‌طور مساوی در جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا تقسیم کردند. در هر یک از آنها، به‎طور متوسط ​​۱۵ درصد از رای‌دهندگان احتمالی می‌گویند که هنوز به‎طور قطعی در مورد انتخاب خود تصمیم نگرفته‌اند.

رای‌دهندگان احتمالی در ویسکانسین ۵۰ درصد برای هریس در برابر ۴۴ درصد برای ترامپ و در میشیگان ۴۸ درصد برای هریس در برابر ۴۳ درصد برای ترامپ است.  در آریزونا، نتیجه نظرسنجی نشان می‌دهد که ترامپ ۴۹ درصد در مقابل هریس ۴۴ درصد است، در جورجیا و نوادا، ۴۸ درصد برای هریس در برابر ۴۷ درصد برای ترامپ و در پنسیلوانیا، نامزد‌ها با ۴۷ درصد مساوی هستند.

خبرنگار تابناک در گفت‌وگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

* علیرغم اینکه کامالا هریس در هفته های اخیر در نظرسنجی ها پیشتاز بود، اما در نظرسنجی جدید ترامپ از او پیشی گرفت. دلیل این امر چیست؟

انتخابات بسیار نزدیک است و نتیجه هر نظرسنجی حول رقابتی نزدیک متفاوت است. بنابراین انتظار دارم برخی نظرسنجی‌ها نشان دهند ترامپ پیشتاز است. جهت پیش بینی نزدیک به واقعیت، به هیچ نظرسنجی تکیه نکنید بلکه به میانگین هایی که گزارش شده است نگاه کنید.

*هریس پس از انتخاب به عنوان نامزد حزب دموکرات، محبوبیت خوبی در میان آرای مردد ایجاد کرد و توانست در نظرسنجی ها از ترامپ جلو بیفتد. او در ایالتهای مهم چرخشی هم پیشتاز بود. تصور می کنید او می تواند آرای ایالتهای چرخشی را کسب کند؟

در این مرحله هر کدام از نامزدها می توانند آرای ایالت ها نوسانی را به دست آورند- انتخابات در همه ایالت ها بسیار نزدیک است. باید ببینیم بعد از مناظره دونالد ترامپ با کامالا هریس چه اتفاقی رخ می دهد.

 *مناظره ترامپ و هریس چقدر می تواند بر سرنوشت انتخابات تأثیر بگذارد و کدام افراد بیشتر تحت تأثیر این مناظره هستند؟

مناظره می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این مناظره می تواند بر رای دهندگان بلاتکلیف یا رای دهندگانی که به طور بسیار ضعیفی از یک نامزد حمایت می کنند تأثیر بگذارد.

 *اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، آیا سیاست خارجی قبلی خود را در قبال ایران دنبال خواهد کرد؟ آیا کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی در شرایط جدید منطقه، ماجراجویی های او را همراهی خواهند کرد؟

ترامپ قطعاً نسبت به هریس با ایران دشمنی بیشتری خواهد داشت. عربستان سعودی و سایر کشورهایی که با ایران مخالفت کرده اند از این امر حمایت خواهند کرد.

 *تفاوت اساسی بین نگاه هریس به ایران و ترامپ چیست؟

هریس نسبت به توافق با ایران برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای و کاهش تنش در منطقه نرم تر است اما ترامپ در برابر هرگونه توافقی که به ایران مزایای زیادی می‌دهد و تحریم‌ها را لغو می‌کند، موضع سخت‌تری اتخاذ خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
فقط ترامپ
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟